retreat

Achtsames Selbstmitgefühl

By 
Felicitas Chiara Franz
|
11/05/2022
Currently studying psychology at HS Fresenius in Frankfurt.

In dieser Folge sprechen Tonka und Philipp mit dem Sozialpsychologen Aljoscha Dreisörner. Er gibt wertvolle Tipps, um mit Stress umzugehen und berichtet von seinem eigenen Weg zur und mit der Achtsamkeit. Auch der Unterschied zwischen achtsames Selbstmitleid und achtsames Selbstmitgefühl wird thematisiert. 

What is the conversation with Aljoscha Dreisörner about?

  • What led Aljoscha from his business studies to mindfulness?
  • What topics does he deal with in his doctorate?
  • What is the difference between self-compassion and self-pity?
  • How can I train self-compassion?
  • What can I do against stress? 

Aljoscha Dreisörner is now a successful social psychologist who lectures in the field of psychology at Goethe University and is currently working on his doctorate. However, before he got to where he is now, he studied business administration and wanted to earn a lot of money and become very successful. The topic of money has always preoccupied him for the reason that his parents divorced in his childhood and his mother always had to pay close attention to finances with him and three other children. Towards the end of his business studies, however, Alyosha realised that it could not be his goal to have his whole world revolve around himself and to strive only for success and money.

He now began to look into meditation, attended a student camp and finally negotiated a deal with himself: He would try meditating once a day for six months. If he didn't feel any change after these six months, he would stop; if he did, he would continue meditating. However, it turned out very quickly for him that the newly acquired awareness had a decisive influence on his life. He reports that he perceived himself as calmer, more conscious and also more thoughtful, which in turn had a positive effect on his social environment, his way of working and many other areas of life. 

Selbstmitgefühl

By chance, he then came across the topic of mindfulness for his doctorate. In the process, he investigated and still investigates the construct of self-compassion and thus also its individual components: self-kindness, connecting humanity and mindfulness in various studies. 

Unterschied achtsames Selbstmitleid und achtsames Selbstmitgefühl

Die Frage, wo sich achtsames Selbstmitleid und achtsames Selbstmitgefühl unterscheiden, beantwortet Aljoscha damit, dass Selbstmitleid eine Identifikation mit schlimmen Erlebnissen und das Einnehmen einer Opferrolle bedeutet, während Selbstmitgefühl durch einen sanften und verständnisvollen Umgang mit sich selbst ausgedrückt wird. Das Konstrukt der verbindenden Humanität, welches Teil des Selbstmitgefühls ist, beschreibt zudem noch das Wissen der betroffenen Person, dass sie nicht der einzige Mensch ist, dem etwas Schlimmes widerfahren ist.

Selbstmitgefühl ist als ein Zustand und auch als eine Eigenschaft zu verstehen und ist mittels Schreibübungen und vielen anderen positiv psychologischen Interventionen trainierbar. Dass Selbstmitgefühl eine wichtige Eigenschaft ist, sieht man auch daran, dass Umarmungen von Anderen und Berührungen von sich selbst die gleichen positiven Auswirkungen auf das eigene Wohlbefinden haben, so Aljoscha. Wenn du auch etwas zum Wohlbefinden am Arbeitsplatz lesen willst, dann findest du here unserem Beitrag dazu!

Achtsames Selbstmitgefühl - Der Nutzen von Meditation

Gegen Stress, vor allem im Kontext der Corona-Pandemie, empfiehlt er, Zeit mit Freunden zu verbringen, zu meditieren, herauszugehen und generell sich Zeit für sich selbst zu nehmen. Ihm selbst half auch das Bewusstwerden und -sein, dass er selbst nicht für die Lage und die persönlichen Probleme, die für ihn durch die Pandemie entstanden, verantwortlich ist. 

Alyosha then tells us that as a lecturer at the university he likes to start his lectures with a meditation and is very popular for it. 

He thinks it makes sense for this to be done not only at his lectures, but also at his students' later workplaces. Alyosha is convinced that mindfulness and thus also meditation have positive effects in the workplace, especially in important and high positions, and should thus play a greater role. However, he emphasises that all his recommendations and also his own workshops are always evidence-based and he also places a high value on this. 

He also sees strong growth in the research field in the future.

Wenn du auch mehr über achtsames Essen wissen willst, dann ließ dir einfach unseren Beitrag dazu durch!

achtsames Selbstmitgefühl

The Podcast

If you liked Episode #1: A critical look at mindfulness then listen to the other episodes. For more information about the podcast and where you can listen to it, go to About the Mind

Mindfulness

Du weißt nun also, um was es sich bei achtsamem Selbstmitgefühl handelt. Möchtest du darüber hinaus noch mehr zum Thema Mindfulness lernen? Dann ließ dir einfach unseren Beitrag durch. Wir sehen uns dort!

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